Recept

Idag har jag gjort nåt helt nytt :P Inga recept här inte!
Jag brukar faktiskt inte längre använda mig av kokböcker, det e mkt roligare att experimentera och trixa i köket än o glo i en bok...

Det blev en.. öhm.. Sorts äggpaj? öhm ja nåt jag ska iaf berätta hur man gör. Tyvärr vet jag inga exakta mått då jag hällde i lite som jag ville men jag ska försöka :P


Ingredienser
2 filodegsplattor
lite grillad paprika (jag köper det på burk i ica)
såna små inlagda gurkor.. det heter något speciellt men ja.. ni fattar nog..
1 tomat
köttfärs
kryddor
5 ägg
chili sås
1-2 msk grädde om du vill :D
ca 3 dl ost


Så här gjorde jag:
Sätt på ugnen på 200 grader.
Först tinade jag upp filoplattorna och när det var färdigt kavlade jag ut dem. Därefter la jag ena plattan i en pajform så att det nästan blir som en botten. Jag rekommenderar faktiskt såhär i efterhand att ta några till filodegsplattor i bottnen så att det nästan blir som en pajdeg.
Därefter skar jag de grillade paprikorna i stora bitar och la det på degen i formen.
Under tiden jag gjorde detta stekte jag dessutom köttfärsen så att jag sedan kunde lägga i den i formen.
Lägg på den andra filoplattan på härligheten och hacka tomaten och gurkorna. När detta är färdigt lägger du det i formen.
Riv osten och lägg i  så mycket som du vill. Jag tog ca 2-3 dl ost kan jag tänka mig.
knäck 5 ägg i en burk.. (bunke?) vispa äggen och häll i lite chili sås.
Därefter häller du detta över blandningen i formen.

Sätt in formen i ugnen och låt den va där tills innehållet är lagom stelt (testa med ett sticka eller nåt om du e osäker)
För mig tog det 45 min ca... Låt inte detta lura dig. Det kan variera ganska mycket och sen är jag inte jätte säker på tiden. Pröva dig fram :D

Färdigt!
Servera med en fräsch sallad och hugg in!


Tyvärr tog jag ingen bild på min fina skapelse men det spelar väl ingen roll hoppas jag! Puss...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar

Trackback
RSS 2.0